« Verslag Wijkavond St. Wijkcentrum de Heiakker»

Gepubliceerd op 04-07-2023

Het bestuur en de vrijwilligers van Stichting Wijkcentrum de Heiakker hebben besloten om er na ruim 10 jaar mee te stoppen. Dinsdag 27 juni 2023 werd er een Wijkavond georganiseerd door Wijkraad Heiakker en Werkgroep Heiakker die door meer dan 50 buurtbewoners werd bezocht.


Om te beginnen is een dank-je-wel voor de inzet de afgelopen jaren aan het bestuur en aan de rijwilligers van Stichting Wijkcentrum de Heiakker. Het is heel erg jammer dat er besloten is om er na ruim 10 jaar mee te stoppen. Gelukkig is Wijkraad Heiakker bereid om tot januari 2024 de Stichting overeind te houden en om gezamenlijk te zoeken naar een nieuw bestuur en een nieuwe beheerder(sgroep) voor het Wijkcentrum.

Het verslag van de Wijkavond van 27 juni 2023 

Zo’n kleine 50-tal inwoners, zijn deze avond naar het wijkcentrum gekomen om met elkaar in gesprek te gaan over de toekomst van het wijkcentrum. Na ontvangst met een kop koffie of thee en plak cake, werd iedereen welkom geheten door Jan Zwakhoven, voorzitter van Wijkraad Heiakker. Hij vertelde waarom alle inwoners zijn uitgenodigd en ook heel blij te zijn met de komst van alle aanwezigen: “Mooi om te zien dat jullie als inwoners het ook belangrijk vinden dat het wijkcentrum open moet kunnen blijven”.

Namens de Wijkraad. Jan legde uit dat de Wijkraad het Wijkcentrum een belangrijke spil in onze wijk vindt. Daarom hebben zij zich bereid gevonden, om tot uiterlijk het einde van het jaar, de huidige Stichting te gaan waarnemen. “Maar dit betekent wel dat er actief gezocht moet worden naar nieuwe bestuursleden en mensen die het leuk vinden om samen een beheerdersgroep te gaan vormen”. Want het administratieve gedeelte is belangrijk, maar de inkoop, onderhoud en planning van activiteiten is een nog belangrijker onderdeel in het runnen van een wijkcentrum.

Namens Werkgroep Heiakker. Andrew Jones, al 38 jaar inwoner van de Heiakker, nam daarna het woord namens Werkgroep Heiakker. Hij begeleidde de avond met veel compassie en enthousiasme. Zelf heeft hij veel mooie herinneringen aan vroeger tijden en “hoe mooi zou het zijn, als we die tijden weer kunnen laten herleven”, vertelde hij dan ook. Hij somde ook op welke succesvolle activiteiten de werkgroep tot nu toe al heeft georganiseerd, zoals de open inloop op dinsdagochtend, de bordspelavonden en het haak en breicafé. Maar ook de komende Halloween en Kerst in de Heiakker. “We zijn er nog niet, maar we gaan vooruit!”

Brainstormen in groepjes

Met een positieve instelling gingen de inwoners vervolgens in groepen, met elkaar in gesprek om te brainstormen over een viertal stellingen: Na 10 minuten rouleerden de groepen naar de volgende stelling, totdat alle vier de stellingen aan bod waren gekomen. Stellingen en ideeën over: uitstraling, bestuur en beheer, activiteiten en wat mensen samenbrengt. Er werd geprobeerd antwoord te geven op wat mensen belangrijk vinden en waar behoefte aan os.

Op post-its werden overige ideeën geschreven om te delen met elkaar en de werkgroep. Hierop zijn ook hele mooie, goede en leuke tips verschenen. Na een kleine pauze, werden de stellingen opgehangen en gezamenlijk besproken.

Een korte samenvatting van alle ideeën

Uitstraling. Mensen vinden het belangrijk dat het gebouw een uitnodigende uitstraling gaat krijgen, zodat je je als inwoner welkom voelt. Maar ook dat je ziet dat er iets te doen is. Meer verlichting die kan bijdragen aan een veilig gevoel en zichtbaarheid.

Bestuur en beheer. Het vinden van nieuwe bestuursleden is essentieel voor een stichting. Zeker zo belangrijk is echter hoe we het onderhoud, inkoop, schoonmaak enz. kunnen organiseren. Taken onder de huidige gebruikers verdelen of juist een vaste exploitant werden als optie vermeldt. Iemand die ‘het gezicht’ van de Kubus is.

Activiteiten. Kerstmarkt, 40+ soos, fiets- of wandeltocht, kerstmarkt, feestavond, schaakles, taalles, eetpunt, koffiedrinken, enz. Kortom, volop ideeën voor leuke activiteiten voor jong tot ouder!

Wat brengt mensen samen. Activiteiten voor heel Deurne en van jong tot ouder, avondactiviteiten, toegankelijk voor alle nationaliteiten, betaalbare activiteiten, vernieuwd wijkblad voor communicatie naar inwoners, bekendheid geven aan activiteiten, eenzaamheid tegengaan.

Al met al is duidelijk dat er heel veel wensen en ideeën zijn om inwoners van de Heiakker met elkaar te verbinden in en rond het Wijkcentrum.

Een zeer geslaagde avond

Als afsluiting werd een gratis drankje aan de bar en een borrelhapje van Cafetaria d’n Heiakker aangeboden. Ook kreeg iedereen een visitekaartje mee, met de mailadressen en website van zowel Wijkraad als Werkgroep. Zo kan iedereen die graag een steentje bij wil dragen aan het verder uitdenken van ideeën of dieper in wil gaan op bijvoorbeeld een bestuursfunctie of beheerderstaak, contact opnemen.

Ben je niet in de mogelijkheid geweest om naar de wijkavond te komen, maar spreekt het je wel aan om alsnog vrijblijvend van gedachten te wisselen? Neem dan zeker contact met ons op via Wijkraad of Werkgroep.

Samen komen we verder!

Laten we er samen voor gaan zorgen dat ons wijkcentrum behouden kan blijven. Zowel voor de huidige gebruikers, maar hopelijk voor nog veel meer inwoners, clubs of verenigingen. We houden jullie graag op de hoogte via onze social mediakanalen en op de website. En hopelijk kunnen we in het volgende wijkblad een verdere positieve update met jullie delen.

 

 

 

 

 

 

Wijkavond-1-1688483077.jpg
Wijkavond-6-1688483077.jpg